بخش دوم-انتخاب و تعیین اندازه دمپرها

انتخاب و تعیین اندازه دامپرها – قسمت دوم

حداکثر دمای کارکرد میراگرها بالاترین دمایی است که میراگرها در آن به طور عادی کار می کنند. برای کار در دمای بالاتر ، مواد یاتاقانها و درزگیرها باید از انواع مقاوم در برابر حرارت انتخاب شوند. برخی از میراگرها در محدوده دما به خوبی کار می کنند ، اما معمولاً در سیستم های گرمایش ، تهویه و تهویه هوا (HVAC) هستند.

بیشترین فشار وارد شده به دمپر بیشترین اختلاف فشار استاتیکی است که با بسته شدن تیغه های دمپر به آن وارد می شود. افزایش این اختلاف فشار باعث افزایش گشتاور عملیاتی و نشت می شود و همچنین می تواند باعث آسیب فیزیکی به دمپر شود. به طور معمول ، حداکثر اختلاف فشار استاتیک برای چندین میراگر به شرح زیر است:

دمپر استاندارد:

دمپر استاندارد و نشتی کم با دمای بالا

دمپر با نشت کم با فشار استاتیک کم

روش دیگر این است که حداکثر اختلاف فشار استاتیک را بر اساس طول تیغه های دمپر لیست کنید:

حداکثر اختلاف فشاراستاتیک در حالت بسته (kPa) طول تیغه‌ی دمپر (m)
2

2

5/1

1

30/0

60/0

90/0

20/1

میراگرهایی که در سیستم های تهویه و تهویه هوا استفاده می شوند باید برای محافظت در برابر خوردگی گالوانیزه یا با روکش پوشانده شوند.

در موارد زیر ، میراگرها به محافظت بیشتری در برابر خوردگی نیاز دارند:

– ساختمانهای ساحلی که ذرات نمک می توانند با هوای خارج وارد ساختمان شوند.

– وقتی میراگر در مجرای هوای خارج و بسیار نزدیک به ورودی هوای خارج قرار دارد و این ورودی کرکره ثابت برای محافظت در برابر باران و برف ندارد ، حتی اگر سرعت هوای ورودی در محدوده 3.8 یا بیشتر باشد.

– میراگرهای نزدیک به سیم پیچ های اسپری

– دمپرهای نزدیک به فیلترهای الکترونیکی هوا با مواد شوینده

– مرطوب کننده های نزدیک به نازل های اسپری

– دامپرهای مورد استفاده در برج خنک کننده

– میراگرهایی که در مجاری دودکش با بخارات خورنده استفاده می شوند

شکل 18: نمودار عملکرد نشت دمپر

توجه: علاوه بر منطقه دامپر ، میزان نشت نیز به نسبت بین ارتفاع و عرض دمپر بستگی دارد. سطح سایه دار در این نمودار دامنه تغییرات نشتی را برای یک منطقه مشخص اما با عرض و ارتفاع متفاوت نشان می دهد.

شکل 19: رابطه بین افت فشار ، شدت نشت و ابعاد دامپرهای نشت کم

میراگرهای تمام آلومینیومی با فولاد ضد زنگ در بسیاری از موارد ترجیح داده می شوند.

جریان هوا در سیستم تهویه آشفته است. افزایش تلاطم با حالت تپشی جریان هوا می تواند همانند افزایش سرعت هوا بر روی دمپر تأثیر بگذارد. بین سرعت هوا و تلاطم ناشی از جریان هوا از طریق میراگر رابطه مستقیمی وجود دارد. اثر اغتشاشات ملایم را می توان روی میراگرهایی که نزدیک تغییر سطح مقطع کانال یا نزدیک آرنج بدون تیغه های رسانا نصب شده اند ، مشاهده کرد. اثر اغتشاشات شدیدی را که می تواند باعث خرابی دمپر شود ، می توان روی دامپرهای نصب شده در مجاورت یک فن مشاهده کرد. اگر میراگر در معرض ارتعاشات شدید باشد ، می توان با تقویت تیغه های دمپر ، با استفاده از میله های اتصال بیشتر با محرک های اضافی ، شدت ارتعاش را کاهش داد. اما یک راه بهتر برای جلوگیری از چنین مشکلاتی انتخاب محلی برای نصب دمپر است که در آن هوا حداقل آشفته باشد. اگر تلاطم شدید جریان هوا اجتناب ناپذیر است ، باید از میراگرهای قوی تر که برای کارهای سنگین طراحی شده اند استفاده کنید.

محرک ها با باز و بسته کردن میراگرها مطابق با سیگنال الکتریکی که به طور خودکار از کنترل کننده دریافت می شود ، کار می کنند. محرک ها دو حالت عملکرد را برای دامپرها فراهم می کنند. در حالت نرمال بسته تیغه های دمپر تا زمانی که سیگنال کنترلی وجود نداشته باشد به طور معمول باز و بسته می شود

محرک را برای بسته نگه داشتن آن اعمال نکنید. در کاربردهای معمول باز ، تیغه های دمپر باز می مانند تا زمانی که سیگنالی به محرک اعمال شود.

محرک ها را می توان در خارج یا داخل کانال نصب کرد. در شکل های 20 و 21 نحوه کار این دو حالت نصب نشان داده شده است.

میراگرهای چند فاز به طور همزمان توسط چندین محرک باز و بسته می شوند (شکل 22) ، اگرچه تمام قسمت های میراگر باید هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی به روی هم باز باشند ، تیغه های دمپر تا زمانی که سیگنالی به محرک اعمال نشود ، باز می مانند.

محرک ها را می توان خارج یا داخل کانال متصل کرد. از چند محرک نیز می توان برای هماهنگی عملکرد دو یا چند میراگر در نقاط مختلف استفاده کرد. در این حالت ، تمام محرک ها باید یک سیگنال ورودی و یک تایمر داشته باشند.

برخی از محرک ها می توانند به سیستم بازخورد و بازخورد خودکار مجهز شوند.

وجود شافت بالابر باعث می شود تا محرک دمپر مقاطع عمودی مجاور را با نیروی یکنواخت حرکت دهد (شکل 23). این محور عملکرد قطعات دمپر را هماهنگ و هماهنگ می کند.

دیدگاهتان را بنویسید